Slaapmiddelen: de 4 meest effectieve om snel en diep in slaap te vallen

Met deze 4 natuurlijke slaapmiddelen zul je heerlijk in slaap vallen. Raadpleeg altijd jouw arts voordat je begint met het nemen van een supplement. Dit is geen medisch advies, maar het is informatie die je kunt gebruiken bij een gesprek bij je huisarts. Op Slaapwijsheid vind je allerlei tips om beter te slapen.

CBD: een kalmerend slaapmiddel

Probeer het gebruik van CBD. Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van CBD. Het is overal te zien als een therapie om de angst te verminderen en de mentale focus te verbeteren. Het is ook een natuurlijke slaapversterker. CBD is een van de meest kalmerende en stressverminderende van de cannabinoïdes – en een van de meest nuttige om te slapen. In tegenstelling tot THC, een ander bekend cannabinoïde, heeft CBD geen “high”.

Hoe CBD helpt bij het slapen? Onderzoek toont aan dat CBD de symptomen van slapeloosheid aanzienlijk kan verminderen. Het kan ook de totale hoeveelheid slaap verhogen, volgens studies. 

Melatonine: een belangrijk slaaphormoon

Melatonine is een hormoon dat van nature door het lichaam wordt geproduceerd als reactie op de duisternis, is essentieel voor de slaap. Als supplement is melatonine een van de meest gebruikte en best onderzochte slaapmiddelen.

Hoe melatonine helpt bij het slapen? Melatonine kan de tijd die nodig is om in slaap te vallen verkorten en de totale hoeveelheid slaap verhogen, volgens onderzoek. Het is aangetoond dat het de kwaliteit van de slaap verbetert en slaperigheid en vermoeidheid overdag vermindert. 

Magnesium: voor diepere slaap

Magnesium is een belangrijk macromineraal voor de algemene gezondheid. Veel van ons krijgen niet genoeg magnesium in ons dieet: ongeveer de helft van de volwassenen in de Nederland heeft een magnesiumtekort. Hoe magnesium werkt: Magnesium speelt een wijdverspreide rol in het menselijk lichaam, het helpt reguleren en vele essentiële functies. Een van de belangrijkste rollen van magnesium is het mogelijk maken van een gezonde enzymfunctie. Magnesium is betrokken bij meer dan 300 verschillende enzym gerelateerde reacties in de cellen van het lichaam. Dit mineraal helpt bij het reguleren van de bloeddruk, het cholesterolgehalte en de bloedsuikerspiegel en helpt bij het beheersen van de stressrespons van het lichaam. Het verkrijgen van voldoende magnesium helpt het lichaam om een gezond niveau van GABA te behouden, een neurotransmitter die de slaap bevordert en de stemming verheft en stabiliseert.

Hoe magnesium helpt bij het slapen? Dit mineraal heeft een reeks wetenschappelijk onderbouwde verbindingen met de slaap. Magnesium helpt bij het reguleren van de bio-klok en de melatonine van het lichaam. Een laag magnesiumgehalte is gekoppeld aan een laag melatoninegehalte. Onderzoek wijst uit dat aanvullend magnesium de kwaliteit van de slaap kan verbeteren, vooral bij mensen die slecht slapen. Magnesium kan ook helpen bij slapeloosheid die verband houdt met de slaapstoornis rustelozebenens yndroom. Dit mineraal kan helpen bij zowel milde tot gematigde angst als milde tot gematigde depressie, wat op zijn beurt weer kan helpen om beter te rusten.

Valeriaan en hop: ontspannende kruiden

Valeriaan en hop zijn bekende kruiden supplementen voor slaap en stressbestrijding. De wortel van de valeriaanplant heeft een eeuwenoude geschiedenis als slaapmiddel en een natuurlijke remedie tegen nervositeit en angst. Hop wordt al eeuwenlang gebruikt om ook slaap en angst te behandelen.

Hoe valeriaan en hop werken: Zowel valeriaan als hop helpen de productie van GABA te stimuleren, een kalmerend hersen chemisch middel dat de slaap bevordert. Valeriaan lijkt vooral te functioneren als een angstverminderaar. Hop heeft ook kalmerende eigenschappen-therapeutische doses van deze plant lagere lichaamstemperatuur, wat bijdraagt aan slaperigheid.

Hoe valeriaan en hop helpen slapen: Je kunt valeriaan en hop apart gebruiken om slaapproblemen te behandelen. Het is aangetoond dat valeriaan mensen helpt om sneller in slaap te vallen, rusteloze slaap te verminderen, de hoeveelheid slaap te verhogen en de symptomen van slapeloosheid te verbeteren. Uit onderzoek blijkt ook dat valeriaan effectief is bij de behandeling van slaapproblemen in verband met de menopauze. Hop zelf kan de slaaptijd verhogen. Studies tonen aan dat deze kruidensupplementen goed samengaan: volgens onderzoek kan hop effectiever zijn voor de slaap in combinatie met valeriaan.

Andere potentiële voordelen voor de gezondheid: Van valeriaan en hop is aangetoond dat ze beide stress en angst verminderen. Een flavonoïde in hop blijkt ook te helpen bij het verminderen van gewichtstoename, het verlagen van een verhoogd cholesterolgehalte en het verlagen van een hoge bloedsuikerspiegel.

Zoals je hebt gelezen, zijn er dus maar een aantal natuurlijke slaapmiddelen waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze werken: melatonine en magnesium. Voor de rest is er (nog) weinig bewijs en is meer onderzoek nodig.

https://slaapwijsheid.nl